Vidíme a myslíme si, že naše dítě je nadané, chytré, inteligentní a že v něm něco dřímá. Pomalu zvažujeme, zda by nebylo dobré poslat dítě na gymnázium, aby se mu dostalo potřebného vzdělání pro následné studium vysoké školy, aby znalo a umělo cizí jazyky a mělo všeobecný přehled. Není to tak jednoduché, je potřeba také zvážit, pro kolikaleté gymnázium se rozhodneme.
V České republice máme 3 druhy gymnázií:
· Čtyřleté g.
· Šestileté g.
· Osmileté g.
Nejčastěji se v ČR setkáme se čtyřletou možností studia, pro tuto variantu se také nejčastěji rodiče a jejich potomci uchylují. Je to vlastně taková střední škola v jiném formátu, kdy sem student nastupuje po ukončení 9. třídy. Šestiletá možnost je u nás tou nejméně rozšířenou, kdy žák opouští základní školu po ukončení 7. třídy. Poslední formou tohoto prestižního studia jsou osmiletá gymnázia, kdy sem student nastupuje po ukončení 5. třídy základní školy, první 4 roky se nazývají nižší, zbylé 4 roky vyšší.
Úkolem rodiče je rozhodnout se, jakou formu pro své dítko zvolit. Je více než jasné, že v 5. třídě o sobě náš potomek nedokáže rozhodovat, vlastně ani většinou nepřemýšlí nad tím, co bych chtěl jako dospělý dělat. V tomto momentě určitě musí rozhodnout rodič. Pokud vidíte, že je Vaše dítě nadané, šikovné a škola mu doopravdy jde a baví ho, neváhejte a na osmileté gymnázium ho přihlaste.
K šestileté variantě se moc nepřikláníme, snad jen v případě, pokud by Vaše dítě jasně vyčnívalo výsledky z kolektivu a například Vám to doporučovali i profesoři.
U čtyřleté varianty je třeba si uvědomit, že dítě, náctiletý už má doopravdy svůj rozum a bude chtít o tomto kroku rozhodnout samo nebo alespoň společně s Vámi. Navíc už bude mít vyhraněný styl, bude dobře vědět, co ho baví a nebaví a tady by se Vám lehce mohlo stát, že studium gymnázia odmítne. Můžete to s ním probrat a diskutovat o tom, ale nesmíte ho do ničeho tlačit.
Ze všech výše zmíněných důvodů se nám jako nejlepší možnost jeví osmileté gymnazijní studium.